SELİM KEMİK TÜMÖRLERİ (İYİ HUYLU)
MALİGN KEMİK TÜMÖRLERİ (KÖTÜ HUYLU)
YUMUŞAK DOKU TÜMÖRLERİ
Bel Sırt Bölgesi Hastalıları
Diz Artroskopisi Menisküs Yırtıkları
Diz Kireçlenmesi ve Protez Ameliyatı
El Bileği ve Dirsek Bölgesi Hastalıkları
Kalça Bölgesi Hastalıkları
Kalça Kireçlenmesi - Kalça Protezi Ameliyatı
Omuz Bölgesi Hastalıkları
Travma (Kırık Ve Çıkık) Hastalıkları
Hastalarımızdan bazıları
AYAK- AYAKBİLEĞİ HASTALIKLARI
Kalça Bölgesi Hastalıkları

BÜYÜME AĞRILARI

TANIM

·  Çocukluk çağında çok sık görülen aileyi huzursuz eden bir çok sebebe bağlı çoğu zaman kesin sebebi bulunamayan ekstremite ağrıları görülür. Aktivite ile artan ve genelde geceleri olan, uzun süren alt uzuv ağrıları ile karakterize tam olarak anlaşılamamış bir sendromdur.

· Ağrı;

-Ağrılar zaman zaman tam olarak geçer

-Genelde alt ekstremitede olur

-Raskele bir sıklıkla bir veya iki alt uzuvda birden olur.

RİSK FAKTÖRLERİ

Yüksek aktiviteye sahip normal genç çocukta.

· Kas yorgunluğuna veya gerginliğine bağlı,ikincil geliştiğine inanılır.

BELİRTİ VE BULGULAR

-Bu durum için spesifik değildir

-Lokalize hassasiyet yoktur

-Topallama olmaz

-Eklem hareket açıklıkları tamdır.

-Genelde gece olmak üzere aktivite sonrası ağrı olması

-Spontan olarak başlayıp biten ağrılar

-Ağrılar bilateral, belirsiz ve lokalizasyonu tam değildir

-Semptomlar genelde aralıklı olsa da uzun sürer, bu durum birçok farklı ağrı nedenini elemenizi sağlar.

Fizik Muayene

· Genellikle dikkatli hikâye alma ve muayene ile birçok farklı neden elenir ve bu tipik durum tespit edilebilir.

· Çocuğun yürümesi çocuk farkına varmadan takip edilmelidir. Bu durumda çocukta herhangi bir topallama yada eklem sertliği gözlenmez.

· Alt uzuv sistematik olarak palpasyonla muayene edilmelidir, büyüme ağrıları palpasyonla hassasiyet göstermez.

· Kalça, diz ve ayak bileği hareketleri muayene edilmelidir.

-Özellikle kalça ekleminde sertlik yoktur veya kibarca yuvarlama muayenesine direnir(roll test)

-Eklem hareket açıklığı tam ve sistematiktir.

TEDAVİ

Büyüme ağrısı teşhisi, hikâye ile uyumlu olursa ilk önce çocuğun ve yakınlarının endişeleri giderilmelidir.

· Aktivite seviyeleri hastanın şikayetlerini tolere edebileceği düzeye göre ayarlanabilir.

Fizik Tedavi

Hastanın yakınları tarafından genel kuralları anlatılarak uygulanabilecek gerdirme programları fizyoterapist ihtiyacı olmadan uygulanabilir.

MEDİKAL TEDAVİ(İLAÇLAR)

Bazı zamanlarda ağrı kesici kullanılabilir ancak devamlı kullanılmamalıdır.

GELİŞİMSEL KALÇA ÇIKIĞI VEYA YETERSİZLİĞİ(DDH)

Doğuştan kalça çıkığı (DKÇ) terimi son yıllarda yerini Gelişimsel kalça yetersizliği (DDH) terimine bırakmıştır. Bu hastalık esas olarak kalça eklemindeki top (femur başı) ile yuva (asetabulum) ilişkisinin değişik derecelerde bozulmasıdır. Burada değişik derecelerde olmak üzere, top ya yuva dışındadır ya da yuva içinden belli pozisyonlarda çıkmaktadır. Bebeklerde hastalığın derecesine göre belirti ve muayene bulguları belirgin olabildiği gibi farkedilemeye de bilinir. Eskiden bütün kalça çıkıklarının doğuştan itibaren var olduğu ve zaman içinde hastalığın ilerlediği düşünülürdü. Son çalışmalar ileri yaşlarda kalça çıkığı tanısı konan çocukların bir kısmının, doğum sonrası yapılan muayene ve standart ultrasonografik tetkik ile normal bulunduğunu ortaya çıkarmıştır. Günümüzde kabul edilen görüş; sonuçta kalça yetersizliği ile tedavi edilen bebeklerin kalçalarında direkt çıkık ile doğmamış olabildikleri, sadece top-yuva ekleminin sabitliğini sağlayan eklem kapsülünün gevşek olabildiği ve zamanla top yuvanın birbirinden değişik derecelerde uzaklaştığı şeklindedir. Bu nedenlerle DKÇ den DDH terimine geçiş yapılmıştır.

DDH’ ta belirtiler

Özellikle yeni doğanda ve çıkık derecesi ağır olmayan çocuklarda yürüyene kadar hiç bir belirti olmayabilir. Böyle bebeklerde genellikle çocuk doktorlarının normal muayeneleri sırasında farkedilebilir. Genellikle;

·            Bacaklarda uzunluk farkı

·            Kalça ve üst bacak kıvrımlarında her iki taraf arasında fark olması (cilt kıvrımı farklı bebeklerin yaklaşık % 20 sinde DDH bulunur)

·            Bir bacakta daha az hareket veya esneklik

·            Yürüme çağında “ördek yürüyüşü” denilen yanlara sendeleyerek yürüme ana belirtilerdir. Bu belirtileri olan çocuklar zaman geçirilmeden bu konuda deneyimli bir ortopediste götürülmelidir.

Tanı

Tanı için öncelikle iyi bir muayene gerekir. Muayenesi normal olan bebeklerden risk grubu içinde olmayanlar klinik olarak ilk 3 ay her ay takip edilirler. Sonrasında doktor takibe devam edebilir veya sonlandırabilir.

Ailede kalça çıkığı olan, bacakların düz ve birbirine yapışık olarak gövdeye bitişik olduğu (breech) pozisyonunda anne karnında duran veya doğan(özellikle de ayakların omuz seviyesi üzerinde olduğu), kız bebekler, ikizler, ilk bebekler, doğuştan boyun eğriliği(torticolis)olan bebeklerde RİSK FAZLADIR. Bu nedenlerle risk grubundaki bebeklerin tamamına muayeneleri normal olsa dahi Amerikan Pediatri Akademisi ultrasonografik tarama önermektedir. Yalnız yapılacak ultrasonografinin sağlıklı olması için özel bir yöntemle ve bu konuda deneyimli kişiler tarafından yapılması çok önemlidir.

6 –8 aylarda (kalça topunda kemikleşme başlaması bebekten bebeğe değişen zamanlamalarla oluşur) direkt röntgen incelemesi yeterli bilgiyi vermektedir.

Tedavi şeklini yaş belirler.

·            Yenidoğanlar; tanı koyulur koyulmaz DDH tedavisi için geliştirilmiş özel bandajlar (pavlik bandajı gibi) kullanılır. Çift ara bezi gibi açısal kotrolü olmayan yöntemler tedaviyi geciktirme, yeterli sonuç alamama gibi riskler taşır.

·            1-6 aylık bebekler; Çıkığın müdahale ile veya bandaj kullanımı ile yerine yerleştirilmesi ardından bandaj uygulaması ile devam edilir. Yerine yerleşmeyen veya bandaj içinde yerinde durmayan çıkıklarda genel anestezi altında yerine yerleştime ardından alçı uygulaması yapılabilir.

·            6 – 12 ay; Genel anestezi ile kalça yerine konulduktan sonra kalçanın yerinde kaldığı açılara bağlı olaak bandaj veya alçı uygulanabilir. Anesteziye rağmen kalçanın yerine girmediği vakalarda operasyon gerekliliği olabilir. Operasyon sonrası alçı uygulanır.

·            1 yaş sonrası; Operasyon hemen tüm vakalarda (nadiren birbuçuk yaşına kadar kapalı yöntem başarılı olabilir ) operasyon gereklidir. Yaş büyüdükçe çıkık ağırlaşacağı için operasyonların büyüklüğü artmaktadır. Operasyonlardan sonrası alçı uygulaması sona erdikten sora değişik cihazlar kullanılması gerekebilir. DDH tedavisi çocuk büyümesi bitene kadar davam eder. Kalçanın gelişiminin yetersiz olması durumunda operasyon gerekebilir.

Uygun şekil ve yaşta uygulanan bandaj ve alçılar genellikle yürümenin biraz gecikmesi dışında komplikasyona neden olmaz. Herşeye rağmen nadiren bacakta büyüme hızında farklılık, cilt problemleri olabilir. Bu problemler tedavi bittikten sonra ortadan kalkar.

Uygun tedavi edilmiş DDH'li çocuklar ileri yaşamlarında herhangi bir kısıtlama olmaksızın aktif yaşam sürebilirler.

Alt Başlıklar